Smart Foundation — 23 липня 2022

Інтелектуальні студії із Діаною Клочко

Чому для росіян так важливо володіти іконами княжої доби, і до чого тут «побєдобєсіє»? Які саме речі мають бути обов’язково повернуті в Україну? Про це йшлося під час виступу відомої мистецтвознавиці Діани Клочко, яка взяла участь в «Інтелектуальних студіях у Smart Просторі». Це спільний проєкт Smart Foundation та PEN Ukraine, який проходить в смт Козельщина на Полтавщині.

Деякі речі – ікони, манускрипти, книги, деякі прикраси та монети княжої доби варто повернути до Києва з російських музеїв. Так вважали дослідники ще під кінець 90-х, була створена ціла комісія щодо реституції, яку тихо розформували за кучмівських часів. Ще тоді було зрозуміло, що рф не хоче це робити, і не поверне нам наші скарби. А сьогодні нас вже хочуть знищити як тих, хто має право на цю спадщину.

Діана Клочко виклала свою аргументацію щодо деяких ікон княжої доби, які колись були нашим надбанням, а зараз переважно є експонатами Третьяковської галереї у Москві. Вони були вийняті з історії нашого мистецтва та стали частиною історії та культури мистецтва російського.

Історія кожної з цих ікон – це окремий гостросюжетний детектив. Так ми дізналися, як вивезли Вишгородську ікону Богородиці (12 ст.), а потім зробили Владимирською іконою. Її чудодійною силою вважали заступництво від ворога, росіяни вірили, поки вони володіють цією іконою – перемога з ними. Звичайно, реставрації довели до того, що лишилося лише кілька частин від оригіналу.

До речі, в Україні дивом залишилась така ж ікона – Богородиця Одигитрія Холмська (Музей волинської ікони у Луцьку), в ній значно більше збереглося фрагментів 12 століття. Її також виносили, щоб вона допомогла у боротьбі з ворогом.

Серед претендентів на повернення Діана Клочко також виділяє ікони Аліпія Печерського – святого Києво-Печерської лаври. Це був художник, який також пов'язаний з чудесами. Зокрема, йдеться про

• Богоматір Велика Панагія (12 ст.), яка стала Ярославською Орантою, зараз теж у Третьяковській галереї.
• Святий Георгій (12 ст.), зараз в Успенському соборі московського кремля.
• Благовіщення «Устюзьке» (12 ст.), зараз у Третяковській галереї.

Також має бути повернена ікона Петра і Павла (11 ст.), яка зараз у Новгородському музеї. Вона майже повністю переписана, від оригіналу залишилось лише кілька міліметрів на шиях. На київську школу іконопису вказує зокрема й жовто-блакитне поєднання у одязі апостолів.

«Цей комплекс великих ікон, в яких київське надзвичайно сильно присутнє. Якщо їх зібрати, то стає і зараз зрозуміло, що це ікони, які входять до нашої київської іконографічної школи – школи ікон та мозаїк княжої доби, яку всі російські дослідники, починаючи з 90-х років, коли Україна стала незалежною, повністю ігнорують. Вони зробили все, щоб сказати, що такої школи не було, ці ікони належать їм і знаходяться у їхніх музеях та називаються новгородськими або московськими. Це політичне переназивання київської школи! До того ж варто зауважити щодо київської фінансової спроможності тих часів, бо за кожною такою іконою стоїть хороший ящичок дорогоцінного каміння, з якого тоді робили фарбу. Фінансувати такі речі могла собі дозволити тільки багата культура», - переконує Діана Клочко.

Мистецтвознавиця показала зображення однієї із вивезених до москви шиферних плит (12 ст.) - втрачене рельєфне мистецтво різьби княжої доби, яке намагався відновити Іван Мазепа. Також згадала і про вивезення мозаїки, насамперед у радянські часи перед підривом Михайлівського Золотоверхого собору, коли звідти були демонтовані мозаїки та фрески.


«Прийде час, і ми будемо складати списки щодо реституції наших цінностей з їхніх музеїв. Нам треба вже сьогодні готуватися, знати, як аргументувати, чому це наша спадщина. Всі ікони, пов’язані з колом Аліпія, всі мозаїки і шиферні плити треба виставити у цей список, за яким все це має бути повернено до Києва. Їх треба дослідити, зробити інший аналіз, можливо із залученням іноземних фахівців. У світі уявлення про московську школу іконопису було сформоване завдяки тому, що воно було забране в українців. Таким чином київської школи живопису не стало, а раптом з’явилась московська чи новгородська школа. Нам лише потрібно повернути наше, їхнього нам не треба!», - говорить Діана Клочко.

Знайдіть час і перегляньте запис лекції з демонстрацією зображення цих ікон, це справді цікаво!

CRM-форма з'явиться тут